A interação digital com o cidadão na efetivação de metas da Agenda 2030 da ONU: Critérios para avaliação de soluções tecnológicas
Digital interaction with citizens in the implementation of the goals of the UN 2030 Agenda: Criteria for evaluating technological solutions
DOI:
https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i15.199Keywords:
Agenda 2030, interação digital, inclusão política, tomada de decisãoAbstract
This work had the general objective of formulating criteria to evaluate the compatibility of digital government technological solutions with goals 10.2 and 16.7 of the 2030 Agenda for Sustainable Development of the United Nations, specifically in its political dimensions, and the specific objective of proposing a working paper model for this assessment, considering the criteria of political inclusion and inclusive, participatory and responsive decision-making. After formulating the criteria and the working paper model, their adoption was exemplified in a partial analysis of technological solutions implemented by public institutions and used in real contexts. This study seeks to contribute to the development of solutions for digital interaction with citizens that enable the fulfillment of goals 10.2 and 16.7 of the 2030 Agenda and the new needs of public administration that inspired them.
Downloads
References
APPLEBY, Paul Henson. Morality and Administration in Democratic Government. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1950. 274 p.
ARAÚJO, Matheus Lima Moura. Aplicação móvel para escutas populares: estudo de caso do tribunal de contas do estado da Paraíba. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Centro de Informática, Universidade Federal da Paraíba, 2018.
BANGIA, Ramesh. Dictionary of Information Technology. Nova Delhi: Firewall Media, 2010. 588 p.
BOURGON, Jocelyne. Responsive, responsible and respected government: towards a New Public Administration theory. International Review of Administrative Sciences, 73, n. 1, 2007. p. 7-26.
DA SILVA, Sara Franco; BOTELHO, Maria do Carmo; MAURITTI, Rosário; NUNES, Nuno; CABRITA, Luís; CRAVEIRO, Daniela. Redução das desigualdades no âmbito da Agenda 2030 da ONU. Sociologia on line, n. 29, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.30553/sociologiaonline.2022.29.3. Acesso em 13 abr. 2024.
DAHL, Robert A. A democracia e seus críticos. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2012. 636 p.
Lamont, Michèle. From ‘having’ to ‘being’: self-worth and the current crisis of American society. The British Journal of Sociology, 70, n. 3, 2019. p. 660-707.
LOBO, Márcia Germana Alves de Araújo; FERREIRA, Marcelo Benetele. Implantação de compliance no setor público brasileiro: uma revisão de literatura. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8, n. 11, 2022. p. 191-207.
MATOS, Eurico Oliveira; BARROS, Samuel; CARREIRO, Rodrigo. 2019. Ouvindo nosso bairro: um estudo sobre a participação política local por meio de multiplataformas. In: Comunicação & Política: interfaces em esferas regionais. São Luís: EDUFMA, 2019. p. 203-227.
MORAIS, Ricardo Manoel de Oliveira. O paradoxo da inclusão política à luz de contribuições maquiavelianas. Porto Alegre: Editora Fi, 2022. Disponível em: https://www.editorafi.org/ebook/530paradoxo. Acesso em: 13 abr. 2024.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em 13 abr. 2024.
NEVES, Danilo Ferreira. 2021. 78 f. Um ambiente democrático e colaborativo para promoção do engajamento civil e do controle social da educação pública. Dissertação (Mestrado) - Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas, Universidade Federal de Sergipe, 2021.
OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development. OECD Recommendation on Digital Government Strategies, 2014. Disponível em: https://www.oecd.org/gov/digital-government/recommendation-on-digital-government-strategies.htm. Acesso em: 13 abr. 2024.
PASSOS, Alan; SANTOS, John; SANTOS, Renan; NASCIMENTO, André; Colaço Júnior, Methanias; NEVES, Danilo F.; MOTA, Abelardo; CORTES, Eduardo. Duca, um aplicativo civil colaborativo para alavancar a educação. In: Encontro de Inovação em Sistemas de Informação - Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação (SBSI), 15, 2019, Aracaju. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 145-148.
PELEGRINOTTI, Ana Paula de Melo; BRUNDO, Clara Rodrigues; MALLET, Gabriel Tabbal; SILVA FILHO, Gerson Carlos Soares da; CICERI, Isabela Marcon (orgs.). Guia de estudos 2021: UFRGSMUNDI, 9, 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/ufrgsmundi/wp-content/uploads/2021/09/GUIA-DE-ESTUDOS-2021.pdf. Acesso em 13 abr. 2024.
RANDOM HOUSE. Random House Webester’s unabridged dictionary. New York: The Random House Reference, 2001. 2256 p.
SANTOS FILHO, J.C. Pesquisa quantitativa versus Pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 2009. p. 13-59.
SAWAYA, Márcia Regina. Dicionário de informática e internet. São Paulo: Nobel, 1999. 543 p.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013. 304 p.
STONE, Deborah. Policy paradox: the art of political decision making. New York: W.W. Norton, 1997. 416 p.
UNITED NATIONS. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. A/RES/70/1. New York, 2015. Disponível em: https://sdgs.un.org/2030agenda. Acesso em: 13 abr. 2024.
UNITED NATIONS. 2022. The 17 goals. Disponível em: https://sdgs.un.org/goals. Acesso em: 13 abr. 2024.
UN.ESCAP – United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific e APCICT - Asian and Pacific Training Centre for ICT for Development, 2021. Digital government and transformation. Manuals & Training materials. Republic of Korea. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12870/4515. Acesso em: 13 abr. 2024.
URBINATI, Nadia. O que torna a representação democrática? Revista Lua Nova, 67, 2006, São Paulo. p. 191-228. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/4qsH3GhJPTTnmmMhJg8jkhB/?lang=pt. Acesso em: 13 abr. 2024.
VILLI, Marisa de Castro. O monitoramento participativo como estratégia da sociedade civil para controle social: um estudo de caso da plataforma Monitorando a Cidade. 2018. Dissertação (Mestrado) - Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo. https://doi.org/10.11606/D.100.2019.tde-03012019-191340. Acesso em: 13 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Simetria do Tribunal de Contas do Município de São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.