A supervised internship experience in the Pedagogy course in the face of the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i8.105Keywords:
Guidelines, Supervised internship, Covid-19Abstract
The year 2020 showed that humanity is connected, that is, a virus detected, at first, in a specific place, spreads and causes a frightening pandemic (Covid-19) that has hit many countries. In order to contain the advance and catastrophic effects of Covid-19, measures of social isolation were adopted in Brazil, which drastically affected the functioning of education systems. In this context of adaptation to the effects of the pandemic, the supervised internship can be considered one of the most complex demands, due to the closure of schools. Therefore, the objective of this article is to present the guidelines that guided the supervised internship in the Pedagogy Course at the Faculdade Municipal da Palhoça (FMP) in the face of the pandemic (Covid-19). Thus, a bibliographical and documentary review of the literature and legislation in force was carried out, in particular: the Resolution of CEE / SC Nº 009/2020 of March 19, 2020 and the Opinion of CEE / SC Nº 222 of May 12 of 2020. In short, it was found that the guidelines outlined for the supervised internship sought to further qualify the training in the FMP Pedagogy course.
Downloads
References
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN Raimunda Abreu. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. de 1996. Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 25 mar. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, versão aprovada pelo CNE. Brasília: MEC, nov. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 01 mar. 2018.
CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO (SANTA CATARINA). Resolução Nº 009 CEE/ SC, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre o regime especial de atividades escolares não presenciais no Sistema Estadual de Educação de Santa Catarina, para fins de cumprimento do calendário letivo do ano de 2020, como medida de prevenção e combate ao contágio do Coronavírus (Covid-19). Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/acordo-de-cooperacao/1808-resolucao-009-1/file. Acesso em: 11 out. 2020.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (BRASIL). Parecer CNE/CP nº 5/2020 de 07 de julho de 2020. Dispõe sobre orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. 2020. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 31 out. 2020.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliografia, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 6a ed. São Paulo: Atlas, 2006.
PADILHA, P. R. Planejamento Dialógico: como construir o projeto político pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2001.
PALHOÇA (SC). Base Curricular da Rede Municipal de Ensino de Palhoça. 2019. Disponível em: http://www1.palhoca.sc.gov.br/BC.pdf. Acesso em: 01 jul. 2020.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2010.
SANTA CATARINA. Conselho Estadual de Educação. Parecer nº22 de maio 2020. Consulta sobre a possibilidade de continuidade dos estágios obrigatórios dos cursos de licenciaturas adotando-se atividades não presenciais no contexto da pandemia, de acordo com o que as redes estão ofertando. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/normas--de-enfrentamento-ao-covid-19/1841-parecer-2019-222-cee-sc. Acesso em: 11 out. de 2020.
SCHWARTZ, S. Alfabetização de jovens e adultos: teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes,2010.
SILVA, Nilson Robson Guedes. Estágio supervisionado em pedagogia. Campinas: Alínea, 2011.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.