Portal SME

Uma abordagem a partir da consulta pública do Programa Mais Educação São Paulo

Authors

  • Magali Seravalli Romboli Jornalista
  • Samira Saleh Professora de Educação Infantil I e Ensino Fundamental II

DOI:

https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i6.33

Keywords:

Education Program São Paulo, Municipal Secretariat of Education of São Paulo, SME Portal, Communication Management, São Paulo Municipal Education Network

Abstract

This article aims to analyze the formation of the government agenda that favored the restructuring of the portal of the Municipal Secretariat of Education of São Paulo, based on the public debate proposed to society by the Curricular and Administrative Reorganization Program, Expansion and Strengthening of the Municipal Network of Education of São Paulo – More Education Program São Paulo – during the administration of the Mayor Fernando Haddad (2013/2016). It was hypothesized that the shared management of information developed during the debate and public consultation of the Mais Educação São Paulo Program favors the collective creation of a multiplatform of communication and digital information, and that from the theoretical point of view is in line with the concepts proposed by the multiple flows seen in (Kingdon, 2003). At the end of our qualitative research, it was evident the contribution of the school community and society to legitimize the new portal for the São Paulo Municipal Education Department.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 05 out. 1988.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica: 2012: resumo técnico. Brasília: Inep, 2013.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diretoria de Estatísticas Educacionais. Importação de dados para o Educacenso – 2012. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/educacenso/migracao/2012/instrucoes_importacao.pdf.Acesso em: 22 out. 2020.

CAPELLA, A. C. N. Formação de agenda governamental: perspectivas teóricas. In: ENCONTROANUAL DA ANPOCS, 29, 2005, Caxambu. Anais […]. Caxambu: ANPOCS, 2005. Disponível em:http://portal.anpocs.org/portal/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=3789&Itemid=318. Acesso em: 22 out. 2020.

FORMAÇÃO da Agenda: modelo de múltiplos fluxos. Escola Superior de Gestão e Contas Públicas. 20 mai. 2019. Disponível em: https://escoladecontas.tcm.sp.gov.br/artigos/1877-formacao-da-agenda-modelo-de-multiplos-fluxos. Acesso em: 22 out. 2020.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

HABERMAS, J. Direito e democracia: entre facticidade e validade II. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2011.

KINGDON, J. W. Agendas, alternatives, and public policies. 3rd ed. New York: Harper Collins,2003.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas,2003.

SÃO PAULO (Município). Lei Orgânica do Município de São Paulo (com suas alterações), de4 de abril de 1990. Disponível em: http://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/educacao/cme/LOM.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

SÃO PAULO (Município). Decreto 54.452/2013, 10 de outubro de 2013. Institui, na SecretariaMunicipal de Educação, o Programa de Reorganização Curricular e Administrativa, Ampliação eFortalecimento da Rede Municipal de Ensino – Mais Educação São Paulo. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/7077.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

SÃO PAULO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Programa Mais Educação. SãoPaulo, 2020. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/programa-mais-educacao-sao--paulo-1/. Acesso em: 22 out. 2020.

SÃO PAULO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica.

Programa Mais Educação São Paulo: subsídios para a implantação. São Paulo: SME/DOT, 2014.

UHLIR, Paul F. Diretrizes políticas para o desenvolvimento e a promoção da informação governamental de domínio público. Brasília: UNESCO, 2006.

Published

12/15/2020

How to Cite

Romboli, M. S. ., & Saleh, S. (2020). Portal SME: Uma abordagem a partir da consulta pública do Programa Mais Educação São Paulo. Revista Simetria Do Tribunal De Contas Do Município De São Paulo, 1(6), 128–138. https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i6.33

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.