The Creation of the Mairiporã Parliament School

Entrepreneurs of a Public Policy of the Municipal Legislature

Authors

  • João Batista Magalhães Prates Universidade Federal de São Paulo
  • Doriedson Silva Freitas Câmara Municipal de Mairiporã

DOI:

https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i9.115

Keywords:

Municipal legislative, Public policy, School of government, Political education

Abstract

This paper intends to retrace the steps taken by two policy entrepreneurs in the diagnosis and the proposal of a solution for a social problem in Mairiporã. We will show how the civil society at this case could set the politic agenda at the municipal legislative, taking advantage from an unexpected window of opportunity to institute a Legislative School at the local parliament. The window was opened rationally by the agency of the entrepreneurs, as we intend to show, which organized and weaved the political support of the majority of the members of the parliament, seeking technical support with specialists in the matter to address the doubts and insecurities of the decision takers, pointing out solutions and successful mobilizing a networking of contacts and information to make the policy viable. Finally, we discuss the challenges ahead and the possible solutions for the better management of the new space created. 

Downloads

Author Biographies

João Batista Magalhães Prates, Universidade Federal de São Paulo

Bacharel em Filosofia (Unifesp); mestrando em Filosofia (Unifesp), bolsista Capes-DS.

Doriedson Silva Freitas, Câmara Municipal de Mairiporã

Bacharel em Letras (FIG-Unimesp); especialista em Gestão e Controle Social das Políticas Públicas (EGC-TCMSP). Atualmente é vereador na Câmara Municipal de Mairiporã.

References

AIRES, Renan Felinto de Farias et al. Escolas de governo: o panorama brasileiro. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro, v. 48, n. 4, pp. 1007-1027, ago. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 fev. 2021.

CAPELLA, A. Perspectivas teóricas sobre o processo de formulação de políticas públicas. In: HOCHMANN, G. (org.). Políticas Públicas no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2007.

COSTA, André Galindo da. A cooperação entre a Escola Superior de Gestão e Contas Públicas do Tribunal de Contas do Município de São Paulo e a Secretaria Municipal de Segurança Urbana. Monografia (Especialização em Gestão Pública Municipal). Unifesp, 2015.

FARIA, Carlos. A multidisciplinaridade no estudo das políticas públicas. In: MARQUES, Eduardo; FARIA, Carlos de (org.). A política pública como campo multidisciplinar. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

FREY, Klaus. Governança interativa: uma concepção para compreender a gestão pública interativa? Política & Sociedade, n. 5, out. 2004, pp. 119-138.

FREY, Klaus. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e políticas públicas, 21, pp. 211-259, 2000.

GOTTEMS, Leila Bernarda Donato; MAIA PIRES, Maria Raquel Gomes; CALMON, Paulo Carlos Du Pin; ALVES, Elioenai Dornelles. O modelo dos múltiplos fluxos de Kingdon na análise de políticas de saúde: aplicabilidades, contribuições e limites. Revista Saúde Soc. São Paulo, v. 22, n. 2, pp. 511-520, 2013.

KINGDON, J. Como chegar a hora de uma ideia? In: SARAVIA, Enrique; FERRAREZI, Elisabete. Políticas Públicas: coletânea, volume 1. Brasília: Enap, 2007.

MAIRIPORÃ. Lei no 288, de 26 de agosto de 2020. Institui a Escola do Parlamento no âmbito da Câmara Municipal de Mairiporã. Diário Oficial da Cidade de Mairiporã, SP. Disponível em: http://mairipora.sp.leg.br/site-antigo/digitalizacao/doc_legis_proj/2020/PLE/PLE0288_2020.pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.

MULLER, Pierre; SUREL, Yves. A análise das políticas públicas. Pelotas: Educat, 2002.

SALISBURY, Robert. “Interest Groups”. In: POLSBY, N.; GREENSTEIN, F. (org.). Handbook of Political Science, Vol. 4. Boston: Addison-Wesley Publishing Co, 1975.

SABATIER, P.; WEIBLE, C. The advocacy coalition framework: innovations and clarifications. In: SABATIER, P. (org.). Theories of the policy process. Cambridge: Westview, 2007.

SÃO PAULO (Cidade). Lei no 15.506, de 13 de dezembro de 2011. Institui a Escola do Parlamento no âmbito da Câmara Municipal de São Paulo, altera as leis no 13.637 e 13.638, de 4 de setembro de 2003, e lei no 14.381, de 7 de maio de 2007, e dá outras providências. Diário Oficial da Cidade de São Paulo, São Paulo, SP, 15 dez. 2011, pp. 93-94, c. 4, 1-2.

Published

06/27/2022

How to Cite

Magalhães Prates, J. B., & Silva Freitas, D. . (2022). The Creation of the Mairiporã Parliament School: Entrepreneurs of a Public Policy of the Municipal Legislature. Revista Simetria Do Tribunal De Contas Do Município De São Paulo, 1(9), 124–139. https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i9.115

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.