Assessing Inequality through Performance Auditing

A Case Study in the Field of Education from the Equity Perspective

Authors

  • Luiz Gilberto Monclaro Mury Tribunal de Contas do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i9.117

Keywords:

Performance audit, Court of Accounts, Elementary School, Equity

Abstract

This article aims to assess whether there is inequality between schools in the municipal education network of four cities in Rio Grande do Sul, selected through the clustering technique. Focusing on the principle of equity, the adequacy of the training of elementary school teachers, data from the school census and the level of learning based on the scores of the 2019 Prova Brasil were compared. The research showed that there are opportunities to reduce inequalities, especially in some aspects related to school infrastructure and the training of elementary school teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Gilberto Monclaro Mury, Tribunal de Contas do Estado do Rio Grande do Sul

Doutor em Estudos Estratégicos Internacionais pela UFRGS e auditor público externo do TCE/RS.

References

ARAÚJO, I. Introdução à auditoria operacional. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2008. 188p.

FARIA, E. M.; GUIMARÃES, R. Excelência com equidade: fatores escolares para o sucesso educacional em circunstâncias desfavoráveis. Estudos em avaliação educacional, São Paulo, v. 26, n. 61, pp. 192-215, 2015.

FRIO, G. et al. Eficiência na educação: uma análise por escola no Rio Grande do Sul utilizando o método DEA em dois estágios. Revista Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, v. 12, n. 1, pp. 74-89, 2018.

GOMES, M. Auditoria de desempenho governamental e o papel de Entidades Fiscalizadoras Superiores (EFS). Revista do Serviço Público, Brasília, ano 53, n. 2, abr.-jun. 2002.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Indicador de adequação da formação do docente da educação básica. Brasília: Ministério da Educação, 2014. Nota técnica no 020/2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: linha de base. Brasília, DF: Inep, 2015. 404p.

LACERDA, V.; PESSANHA, M.; MENEZES, F. Avaliação da eficiência e da eficácia da rede municipal de ensino fundamental de Porto Alegre. Porto Alegre: TCE/RS, 2016. QEDU. Portal de dados sobre educação. Disponível em: https://qedu.org.br.

TABANKA, O. et al. Uso da análise de clusters como ferramenta de apoio à gestão no SUS. Revista Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 24, n. 1, pp. 34-45, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v24n1/0104-1290-sausoc-24-1-0034.pdf.

TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO (TCU). Manual de auditoria operacional. 4. ed. Brasília: TCU, SEGECEX, 2020. 166p.

UNESCO. Manual para medição da equidade na educação. Paris: Unesco, 2019, 143p.

Published

06/27/2022

How to Cite

Monclaro Mury, L. G. (2022). Assessing Inequality through Performance Auditing: A Case Study in the Field of Education from the Equity Perspective. Revista Simetria Do Tribunal De Contas Do Município De São Paulo, 1(9), 164–179. https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i9.117

Issue

Section

Caderno Especial: Redução das desigualdades - ODS 10

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.